sejarah

Monday, February 14

Erti Cinta: 14 Februari atau 12 Rabiulawal?

Assalamualaikum semua!

Hari ini hari Isnin. Ya, memang hari Isnin. Tapi bagi sesetengah daripada kita, hari ini istimewa sangat. Terutamanya yang macam "belangkas" tu. Bagi umat Islam, kita tak pernah diajar untuk menyambut hari kekasih, hari untuk orang bercinta, hari untuk U and I, hari untuk bersama-sama sambil makan cotton candy yang berwarna merah jambu itu. Konon-kononnya sweetlah tu? "Oh, so sweat~"

Fahamkan?

Kenapa 14 Februari? Kenapa tidak 11 Januari? Bukan 25 Mac? Mengapa? Sedangkan kita dituntut untuk berkasih sayang, mengasihi sesama kita setiap masa. Apatah lagi mengasihiNya dan Rasul. 

Oh, jangan buat-buat terlupa pula, esok 12 Rabiulawal. Memang hari Selasa. Tapi buat penganut agama Islam, jangan tanya, "Ada apa dengan tarikh tu?". Mengapa kita perlu lupa tarikh itu, yakni tarikh penting dalam kalendar Islam?

Muhammad S.A.W. Rasul Junjungan 

Teringat zaman sekolah dahulu kala, betapa meriahnya sambutan Maulidur Rasul setiap tahun. Pelbagai pertandingan diadakan. Kini? Entah, senyap sahaja. Mungkin lebih kepada penghayatan secara individu, agaknya. 

Satu lagi kisah tentang 14 Februari. Imbau semula peristiwa di Bukit Kepong. Ini mungkin anda semua tidak tahu. Tarikh inilah pejuang bangsa kta, Leftenan Adnan terkorban dalam pertempuran menentang penjajah pada 1942. Tak percaya? Baca di sini.

Leftenan Adnan (1915-14/2/1942)

Jadi, harap anda sudah tahu hendak bercinta dengan siapa dan bila waktunya. Sekian.

No comments:

Post a Comment