sejarah

Monday, September 19

Aku, Sibuk dan Ilmu

Kata-kata itu boleh menjadi doa. 
Baik atau buruk. 
Jika kita niatkan supaya ia berlaku, maka ia akan berlaku. 
Tetapi atas kehendakNya. 

Dua minggu, sibuk sangat. 
Adakalanya seperti bersalah jika tidak menyibukkan diri. 
Maaf jika aku pergi meninggalkanmu lebih awal pagi Sabtu itu.

Aku kira kini sudah terperangkap.
Terperangkap dalam agendamu.
Konspirasimu, licik sungguh.
Bukan satu tapi dua.
Tapi jangan sampai tiga.

Aku semakin rindu akan helaian ilmu.
Bukannya agenda yang jauh daripadanya.
Lagha hingga embun mula menitis.

Hati mahu pergi jauh.
Mulut terus membeku.
Gagal menurut kata hati. 
Degilnya juga si lidah.

Aku tak mahu buntu dalam kekususutan.
Aku rindu zaman kegemilangan ilmu.
Jangan kamu menyekat nafsu aku.
Ilmu kini semakin memerlukan aku.

Aku tak mahu menabung dosa.
Kerna itu bukan kerja aku.

No comments:

Post a Comment