sejarah

Sunday, June 19

Aku dan Hormat

Pertama sekali, Selamat Hari Bapa!!!

Kedua, isu hormat. [Macam cikgu disiplin baru nak start berleter atau senior nak function kat junior] Bukan apa, nak hidup kita mesti saling menghormati. Selalu sangat dengar senior kat sekolah cakap, "Aku nak hormat korang, korang kenalah hormat aku sebagai senior!!!" Berdesing 2 saat telinga bila dengar.

Biar AnT kongsi satu cerita. Baru-baru ni AnT ke satu tempat untuk menyiapkan urusan duniawi yang perlu diselesaikan secepat yang mungkin. Tak ramai sangat. 15 orang mungkin. Sikit lagi nak siap. Tiba-tiba sesuatu kejadian tidak diingini berlaku. [Ayat nak cemas...]

Seorang pegawai yang bertugas di situ telah "berjaya" menangkap seorang mak cik, agak berumur melakukan satu kesalahan yang boleh dimaafkan. Bisik hati AnT, mungkin dia seorang yang amat tegas. Mungkin. Siapa tahu. Paling memalukan, di menarik baju mak cik tersebut dan mengherdiknya. Aduh! 

Ya, apa yang dilakukan oleh mak cik itu memang salah, tapi kenapa dia tak tegur dengan lemah lembut, penuh berintegriti? Tiada sivik ke? [Kesian melihat wajah mak cik itu menahan malu] Daripada reaksi orang awam yang berada di situ, ternyata mereka sependapat dengan AnT. Apa yang terjadi kepada mak cik itu? AnT pun tak tahu tindakan selanjutnya yang dikenakan oleh pegawai garang yang amat garang macam singa betina tu.

Selesai urusan, AnT beredar. Di dalam kereta, masih teringat-ingat peristiwa tadi. Kemudian, kenalan baru AnT berpesan, " Kau AnT kalau dah jadi pegawai janganlah jadi macam tu. Malu. Kalau kau nak buat macam tu, ingat balik apa yang jadi tadi".

Terima kasih ingatkan aku!


No comments:

Post a Comment