sejarah

Monday, March 21

Aku dan Sajak

Wah, lama aku tak menaip! Al maklumlah, sibuk yang amat!

Oh, aku dan sajak? Kaitan? Memang ada kaitan. Kenapa ada kaitan? Sejak bila? Bagaimana? Di mana? Nak dikatakan, aku mula menulis sajak sejak form 4 lagi. Sebabnya ada pertandingan sempena minggu sains dan inovasi sekolah. (motif sajak pasal sains dan inovasi? boleh sajo) Dan lebih indah, aku menang tempat pertama!!! Dari situlah aku suka menulis dan mendeklamasikan sajak. Nak dikatakan ayat berbunga-bunga tu, tidaklah sangat. Bolehlah.

Kebetulan pula, semester ini ada event berkaitan sajak ni. Anjuran Desasiswa Fajar Harapan, desa tercinta! Bayangkan, mereka nak buat rekod deklamasi sajak selama 72 jam tanpa henti! Wah! Sekaligus menempa nama dalam Malaysia Book of Records! 

Apalagi, tak mahu melepaskan peluang, aku pun menyumbang sajak nukilan aku sendiri. Pertama kali juga aku membuat sajak lebih 100 baris! Aduh, pecah otak memerah idea. Temanya Nusantara dan juga berkaitan Sahabat Selamanya. 

Mendengar dan membaca komen daripada penganjur, ada yang menyumbangkan puisi seperti teks sejarah dan juga ala-ala ceramah. Hmmm, aku? Tak pastilah. Kalau aku menulis sajak, bahasanya akan agak keras dan kadang-kadang disulami ayat-ayat sentap. Oh, itu  cara aku, aku selesa. Kurang bijak menjiwangkan ayat ni, al maklumlah, masih bujang... *o*

Tahniah buat mereka sebab dah pun berjaya menempa nama dalam rekod Malaysia pada petang tadi. Malah ia juga disifatkan sebagai rekod cerdik oleh Siti Jarum dalam Pancaindera pada Ahad lepas (bukan semalam). Tahniah sekali lagi!!!





nota kaki: sedih tak dapat deklamasikan sajak sempena progam tersebut...
nota kaki lagi: baca sajak aku untuk program tersebut di sini

No comments:

Post a Comment