sejarah

Wednesday, December 1

Perihal "CINTA" : Bahagian 3

cinta lagi. serius sikit. tapi tak perlu buat muka serius. nak buat pun boleh.

ini cerita cinta terhadap ibu bapa kita. ingat, merekalah yang melahirkan kita ke dunia ini. hampir semua yang kita minta, mereka bagi. tapi ada juga yang tak bagi, semuanya untuk kebaikan kita juga. percayalah. semasa kecil. susu, baju baru, katil baru, lampin, dan macam-macam lagi. semuanya duit. tapi mereka tak kisah. kerja siang dan malam mencari nafkah.

itu baru satu hal, belum masuk lagi perihal menjaga akhlak ahli keluarga. kalu orang dulu-dulu, penuh pantang larang. itu ini tak boleh dibuatnya. berbeza dengan zaman sekarang. yalah, mengikut arus kemodenan yang pesat. tapi ada juga yang degil, tak mahu dengar cakap. berbuih mulut nasihat, leteran juga diberi. tapi telinga kita macam telinga kuali. takpun ada yang buat pekak seperti encik badak yang sedang berendam. macam-macam kes berlaku. contohnya pabila si anak teruna dan si anak dara nak keluar lewat malam. jalan-jalanlah katanya. ingatlah, awak tu manusia, normal, bukan nokturnal seperti kelawar. bila nak habiskan masa dengan keluarga jika tidak pada waktu malam? siang mereka bekerja, malamlah peluang kita untuk mengeratkan kasih. lebih-lebih lagi semasa makan malam. itulah waktu kita paling rapat dengan ibubapa kita. 

kita tidak diajar begini!

sekarang ni, siapa tak sedih tatkala membaca  berita tentang betapa derhakanya anak kepada ibubapa mereka sendiri. malah ada yang sanggup berbunuhan demi kepentingan sendiri. dadah contohnya. kita tak diajar di rumah untuk mengambil najis dadah! sebaliknya, kita diajar hal-hal berkaitan agama, nilai-nilai murni yang penuh kebaikannya. semasa sekolah rendah, baik lagi. menjengah ke alam sekolah menengah, naik hancur dibuatnya akhlak. bukan ingin menuduh sesiapa, apatah lagi semua orang, tapi fikir-fikirlah sendiri. ibubapa menghantar anak ke sekolah untuk belajar, bukan bermain-main. lebih-lebih lagi yang belajar di sbp, mrsm dan sekolah berasrama yang lain. kosnya amat tinggi. yuran dan duit poket sudah mencecah ribuan ringgit setahun. airmata ibu mana tak mengalir apabila mengetahui anaknya terlibat dalam kes-kes disiplin? harappan bapa mana yang tak hancur berkecai pabila kita teribat dalam kes-kes polis? janganlah cakap itu perkara biasa masa sekarang, tapi perkara yang biasa itulah yang bakal menghancurkan masa depan kita dan negara. 

mungikn masih belum cukup matang untuk memikirkannya, namun masa itu akan menjelma jua. apapun marilah berdoa untuk ibubapa kita tercinta.


No comments:

Post a Comment