sejarah

Thursday, September 23

sekata, katakan, berkata, berkata-kata, mengata, mengatakan, memperkatakan, terkata, perkataan,

ada mulut? alhamdulillah, boleh makan, boleh minum dan juga boleh bercakap...
sebut pasal cakap ni, saya ada sesuatau y nak dikongsikan bersama..

ramai org berpendapat, nk bercakap dpn org ramai mmg susah... kecut perut dibuatnya!!! sama seperti saya... "karier" saya utk berckp di hdpn khalayak ramai bermula seawal 5 tahun.. terima kasih byk kpd cikgu tadika saya, cikgu jariah namanya.... nak dijadikan kisah, saya dipilih utk mewakili tadika ke pertandingan bercerita peringkat daerah rompin, pahang... dalam bi pulak tu!! wow, mmg cuak tak terhingga, tapi masa tu mcm takda perasaan jer... biasa2 jer bila naik atas pentas.. walaupn x menang, tapi sekurang2nya dapat kemahiran di usia awal... seterusnya, masih di ingatan saya, saya sekali lagi terpilih untuk membacca teks ucapan, wakil murid tadika-tadika di kawasan berhampiran di hadapan lebih 400 orang!!! aduh, dah laa demam, tapi nasib baik ok jer...

di sekolah rendah, menengah, plkn, matrix n skrg di u pon masih suka bercakap... masih menimba ilmu yang luas dalam bidang ini.... daripada bercerita hinggalah ke arena perdebatan.. pengalaman yang mungkin xdpt dilupakan ialah semasa perhimpunan rumah sukan mingguan di sek menengah... sbg ketua aras asrama, saya perlu menyampaikan laporan!! aduh, entah mengapa, saya kekurangan idea,, mungkin, gagap tak tentu pasal!! ucapan saya diselangi dengan err.... errrr... eerrr... habis semua ahli rumah sukan tersenyum2 n ada y tergelak2... ada juga y mengejek!! takper, saya yakin itu salah satu daripada proses pembelajaran.... 

sebenarnya, "ilmu dalam bidang cakap2" ni mmg luas... semasa peramah 2010, saya cukup kagum dgn peserta n alumni yang hadir... pelbagai gaya, daya penarik, kemahiran dipelajari... melaluinya juga, kita dapat membina keyakinan diri dalam menyampaikan hujah di samping mengukuhkan lagi kemahiran insaniah or soft skill.. amat berharap untuk menjadi seperti mereka, setanding dengan mereka... yeah!!!

~perlukah membenci debat? pernah pulak saya membencinya... i like~


p/s: setuju sangat dengan motto kelab bahas, "dengan kata2, kami meguasai dunia"


1 comment:

  1. amar, best2..... nanti jumpa kat feskum thn depan ye....

    ReplyDelete