sejarah

Wednesday, December 21

Aku dan Rangkaian Sosial

Sabtu ini AnT akan mula berjumpa lagi dengan "Study Week" buat kali ketiga. Mengikut tradisi di kampus, AnT akan deactivate Facebook. [Budaya kampus buatan sendiri] Bukan apa, saja tak nak serabutkan keadaan. Lagi-lagi dengan isu mahasiswa yang semakin menggedik. Kalau sikit takpelah, ini dah sampai tahap wajib kena ludah lempang. Isu apa? Faham-fahamlah.

Kawan AnT kata, kita kena ambil tahu juga isu-isu ini. Penting, masa depan kita. Ya, AnT akui. Tapi AnT nasihatkan, jaganlah terlalu taksub, sampaikan masih susah nak fahamkan istilah-istilah wajib faham dalam pelajaran.  Kenapa ek? Kepada sesiapa yang masih boleh membaca buku di tangan kanan, mencari isu di tangan kiri, silakanlah. Tapi ingat, kita datang universiti sebab nak belajar, bukan masuk akhbar sebab menurunkan bendera, meludah mahupun berdemo meronggeng di Pesta Penang 2011 ataupun menghayati Year End Sale 2011 di Queensbay.

Berbalik soal deactivate Facebook, semua terletak dalam diri (Adam, Dec 2011). Setuju dengan kawan AnT sorang ni. Kalau dah deactivate, tapi masih tak study tak guna kan? Tapi mesti ada yang tanya, kenapa nak deactivate, sedangkan kita akan boleh activate bila-bila masa saja? Sebabnya:

1. Kebanyakan nota dan bahan bacaan AnT simpan dalam laptop. Tak print [Lestari tak?] Potensi untuk terbabas ke Facebook amat tinggi.

2. Nafsu untuk check Facebook akan berkurangan. Sebab kita sedar, takkan ada orang akan tag, komen dan sebagainya.

3. Kalau nak tau isu semasa, tanyalah roomate kawan sekelas. Mungkin mereka tak deactivate Facebook. Kalau deactivate juga, nasiblah. Hadaplah buku dengan sepuasnya!

So, deactivate? Sekali lagi, semuanya terletak dalam diri. Kata dah matang. Kan?



2 comments:

  1. Bangga Adam apabila nama dia disebut disitu.. Hahaha...

    ReplyDelete
  2. ohhh ni tips nak dpt pointer tggi ey?
    boleh cuba ni.

    boleh buat major environment.haha

    ReplyDelete