sejarah

Saturday, August 6

Aku dan PIMPIN Siswa Lanjutan

Salam luar biasa buat anda semua. Bertemu kembali di Ramadan yang mulia. [Ayat nak superb je]

Alhamdulillah, selesai sudah PIMPIN Siswa Lanjutan, Siri 3. Program yang sememangnya mengujakan semua peserta. Tak kisahlah penat, batuk yang ekstrem sepanjang kursus, asalkan AnT dapat menimba pengalaman yang jangan harap nak dijual di Queensbay Mall. Apa motifnya? Sudah pastilah untuk melahirkan Siswa Apex yang meletop! Kebabooom!!!


Modul 1: Modul Fizikal di Sg Perak, Perak, Malaysia.

Modul yang wajib. Kalau tak join, rugi. Serius. Pengalam dua hari berakit menyelusuri Sungai Perak yang deras dan berpusar, sememangnya membuatkan otot-otot tangan AnT berketul-ketul. [Ehem!] AnT diletakkan dalam kumpulan yang amat gah di darat, harimau katanya. Namun apabila berakit, terus takut nak mengaum. Asyik-asyik tertinggal di belakang. Pelik juga melihat kegagahan kumpulan lain terutamanya kumpulan kambing. Bukan mereka takut air ke?

Kemudian perjalanan sejauh beribu-ribu sentimeter dari Kuala Kenas ke Ulu Kenas, juga di Darul Ridzuan. Biarpun letih mengangkat bebanan bagasi kumpulan, AnT terus senyum sepanjang jalan. Kami bertegur sapa dengan masyarakat kampung, melambai-lambai tangan, bertanya jalan dan juga meminta air untuk diminum. Nasib baik tak tukar-tukar nombor telefon.

Di Ulu Kenas, paling istimewa kami disajikan dengan rusa bakar. First time kot. Selama ni makan ayam bakar je. Tak pun roti bakar. Sobs! 

Walau apa pun, AnT nak ucapkan berjuta-juta terima kasih kepada semua, teruatamanya cameraman/woman. [Nak tau tataplah gambar-gambar di bawah]




AnT makan beberapa ratus gram jer...

sempat lagi nak snap bawah jambatan kereta api!!!

harimau takut mengaum~

AnT tau ada orang tengah snap masa tu, lol~

tq 4 dis pic!!!




Modul 2: Modul Pembangunan Kendiri di Pulau Langkawi, Kedah, Malaysia.

Terima kasih sekali lagi, pertama kali menjejakkan kaki ke pulau penuh lagenda! Tempat memang tip top meletop!

AnT dan kawan-kawan yang kepoh telah diajar dengan teknik komunikasi persuasif. Apa tu? Google sendiri. Dari saat itulah, kami menjadi agak sopan serta sivik baik. Kecederaan emosi juga berlaku, tetapi tidak selalu. Yang pasti kami memang aktif.

Sampai ke bab etika dan protokol, semua gelabah, malu-malu dan bingung terutamanya ketika diajar makan berdamai beradab. Al maklumlah, nak kunyah salad 15 minit. Berzapin usus-usus perut dibuatnya. Namun ingat, ilmu itu memang berharga. Tidaklah nanti AnT malu-malu nak suap makanan apabila makan semeja dengan VVIP!!!

Cukuplah, panjang sangat AnT mencoret. Mohon izin untuk beradu!!!

3 comments: