sejarah

Monday, February 7

Mesir dan Malaysia

Oh! Dahsyatnya krisis di Mesir ketika ini! 2 puak saling menentang kerana satu nama. 

Seluruh dunia sedia maklum. Yang tempiasnya, sudah tentu mereka yang menetap di sana. termasuklah pelajar Malaysia yang sedang menuntut di sana. Ya, beberapa kawan aku juga di sana. Alhamdulillah, mereka selamat. Tapi agak lewat untuk pulang ke tanah air. Seorang daripada mereka sekarang di Jeddah. Yang lain, tak pasti lagi. 

Mohon Malaysia tidak akan seperti ini!
Al maklumlah, ratusan ribu mahu keluar dar bumi Mesir ketika ini. Berebut-rebut. Namun terima kasih kepada kerajaan Malaysia atas proses pemindahan yang amat besar ini. Tak dapat dibayangkan, sesaknya lapangan terbang di sana. Jalan laut juga. Darat, entah.

Kalau di Mesir sesak kerana mahu keluar, Malaysia lan pula gayanya. Mengambil contoh di LCCT beberapa tempoh hari atas urusan tertentu, keadaan amatlah sesak, walaupun jam 6 pagi. Semua ingin menuju ke destinasi masing-masing. Dengan begnya, keluarga dan rakan yang mengiring. KLIA? Tentu lebih sesak, agaknyalah. 

Oh, terkeluar sedikit daripada topik. Harapanya, semua rakyat Malaysia di Tanah Arab sana, moga kalian selamat. Kita tunggulah mereka dengan penuh kesabaran, doakan keselamatan dan kelancaran perjalanan mereka. Serta, minta jangan dipolitikkan hal ini ya wahai rakyat Malaysia!

No comments:

Post a Comment