sejarah

Sunday, January 2

Monster, Bunga Api dan Slurpee

Dah 2 Januari. Dulu 19, sekarang 20. Eh, belum lagi, bulan Mac nanti baru genap 20.

Kisah malam tahun baru. Semasa solat Jumaat yang lalu (31 Dis 2010), khatib mengingatkan tentang monster zaman sekarang setiap kali menjelang tahun baru. Monster? Apa tu? Untuk lebih lanjut, baca ringkasannya di link ini: Raja yang Adil dengan Rasaksa Zalim. Ambil ikhtibar ya? 

Monster mcmm ni ke?

Al maklumlah, malam tahun baru ni, macam-macam boleh jadi. Mat rempit dengan motornya. Si artis dengan mikrofonnya. Si belangkas dengan tempat gelapnya. Tup-tup bulan sembilan nanti kita dapat warganegara Malaysia baru secara ekspres kan?

Jadi, aku mengelaklah monster itu dengan dugaan yang agak mencabar. Jam 11.30 malam, aku dan kawan aku  keluar berjalan-jalan keluar sekitar USM. Nak ambil angin katanya, sambil nak tengok percikan bunga api, walaupun dah selalu tengok semasa raya lepas. Nak dijadikan kisahnya, aku "menyambut" tahun baru di kawasan pejalan kaki, sebelah desa aman damai. Dapatlah tengok bunga api di kawasan sekitar. Tapi takkan nak tengok bunga api saja? 

Ok, kita pergi menikmati slurpee di kedai "tujuh sebelas" berdekatan. Dengan gigih, kami menapak. Sampai dihadapan kedai itu, hati bagai dilanda gempar bumi. 7 Skala ritcher, kot. Mesin slurpee rosak! @#^*!%~? Ok, kita beli air A&W jer, takpe lah, daripada tiada. Kemudian, aku pulang ke bilik sambil menyedut saki baki air tin tadi. 

mengidam?



2 comments: